Duurzame Levenskunst

Les 1

Leraren zijn net als artsen. Ook hun passie is mensen beter maken. Net als onder doktoren leidt die sterke motivatie er vaak toe dat zij zichzelf tekort doen. Door lange uren te maken en werk mee naar huis te nemen met spanningen en ongezond leven als gevolg.

Tijd

Onderwijsvernieuwingen horen bij een veranderende wereld en dus bij het vak. Maar geldt dat ook voor steeds meer eisende en dus meer tijd rovende ouders en managers? De voordelen van de schoolschaalvergroting zouden voor docenten en studenten moeten zijn. Zoals meer tijd voor bijscholing en inzetbaarheid van leraren. Dat maakt ze duurzamer inzetbaar en nog beter in hun vak.

Geld

Ook gegeven het tekort aan leraren is het dus logisch te werken aan die inzetbaarheid. In bijvoorbeeld de CAO voor het hbo die t/m 31 maart 2016 liep zijn daarvoor budgetten van 45 uur opgenomen. Klinkt goed, maar wie vervangt de docent gedurende al die tijd? En is daarvoor wel budget beschikbaar? Er gaat al zoveel geld naar mooie gebouwen en het management dat nodig is om de complexe organisaties te besturen.

Leren

Wat leraren moeten leren is beter voor zichzelf te zorgen. Van hun managers bijvoorbeeld. Wij willen toch een kenniseconomie? En een samenleving waaraan iedereen kan deelnemen en zijn steentje aan kan bijdragen? Maak dan om te beginnen de docenten, leraren en meesters duurzaam inzetbaar. Dat die investering een gigantisch maatschappelijk en economisch rendement oplevert is zo vanzelfsprekend dat nu ook politici en managers daarvan doordrongen zijn. Nu nog ernaar handelen. Daar moeten de lesgevenden ze bij helpen.

Zuinig zijn op leraren en niet bezuinigen met leraren. Les 1 in de leergang Duurzame Levenskunst voor de Nederlandse samenleving.

Carlo Knippertz | April 2016