Jouw Aanbod

De arbeidsmarkt voor 50-plussers ziet er niet erg florissant uit. 50-Plussers hebben de grootste moeite om een baan te vinden. Daar zijn een aantal belangwekkende argumenten voor te bedenken. Misschien is miscommunicatie wel een van de belangrijke redenen waarom deze groep zo moeilijk de aansluiting vindt.

Beslissers

De beslissers in sollicitatieprocedures zijn veelal (jonge) veertigers. Mensen die het druk hebben, goed opgeleid zijn, gewend zijn om scherp te formuleren en makkelijk beslissingen nemen. Denk er eens over na hoe jij je aan hun communicatiepatronen kunt aanpassen.

Verouderd C.V.

Het C.V. is veelal een opsomming van historische gegevens en het zegt helemaal niets over de toekomst. We hebben ooit geleerd hoe een C.V. er uit moet zien. Dat geldt ook voor de sollicitatiebrief. Bij het zoeken naar een volgende baan passen we even het C.V. aan en hup, weg er mee. We zijn met verouderde documenten aan het bedelen om een baan.

Aanbod

Maak een aanbod! Geef in korte bewoordingen exact aan wat jij voor die werkgever kunt betekenen. Stuur ook geen uitgebreide brief met toelichting, verantwoording en motivatie. Hou ook dat heel kort en krachtig. De ontvanger zal je dankbaar zijn want zijn beslissing kan hij heel snel en gefundeerd nemen. Het wordt ja of nee uitnodigen en geen misschien. Het misschien levert ook niets op zoals je misschien zelf al ervaren hebt.

Resumé

Het document noemen we meestal een resumé. Vrij vertaald: samenvatting. C.V. betekent: persoonlijke levensloop en alleen dat al klinkt heel erg lang. Het resumé is maximaal 1 A4tje, het bevat als eerste jouw aanbod, vertelt iets over jouw kwaliteiten, puntsgewijs iets over jouw loopbaan en opleiding en onderaan pas jouw personalia met geboortedatum. Zien de ontvangers die datum als eerste dan stoppen velen onmiddellijk met lezen. Dus helemaal onderaan dan heeft de lezer zich al een, hopelijk positief, beeld gevormd.
Zie hier een voorbeeld - resumé

Toekomstgericht

Het resumé is dus een scherp aanbod, helemaal gericht op de toekomst. Je zegt als het ware tegen je toekomstige werkgever dat hij jou daar altijd op kan afrekenen. Een stoer statement!
In geval van een sollicitatie kun je jouw aanbod toespitsen op de vraag van de werkgever. Lukt dat niet omdat jouw werkelijk aanbod er wat verder van af ligt dan hoef je al niet meer te solliciteren. Bespaar je de moeite.

Netwerken

Het resumé is ook een zeer geschikt document bij het netwerken. Als je daarin ook nog je passie of bezieling kunt verwoorden dan krijgt de ontvanger een scherp aanbod aangereikt. Het resumé wordt daarmee een dynamisch document. Men kent je, men heeft je gesproken en jij hebt je aanbod scherp geformuleerd achtergelaten. De ontvanger zal het graag doorgeven aan mensen die interesse hebben in dat aanbod. Het is nu een aanbeveling van de doorgever.
Als veel mensen jouw aanbod kennen dan kom je als het ware boven de markt te hangen. Wanneer er dan plotseling een vraag ontstaat die past bij jouw aanbod dan is de kans groot dat je van meerdere kanten getipt wordt.

Cees van den Eijnden |Seniore Levenskunst| juni 2016