Why we? why me?

Waarom gaan winkelketens dicht? Waarom moet ik weten waarom ik mijn waarom moet weten?

Er zijn de laatste jaren nogal wat deuren van winkelketens definitief op slot gegaan. Het is de schuld van de crisis, zou je kunnen denken. Zeker een factor, maar is er niet meer aan de hand? Volgens Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van ondernemersmagazine Sprout is er iets veel fundamentelers loos. In zijn column in de nieuwsbrief van 11 januari 2016 stelt hij dat failliete winkelketens hun ´why´ zijn vergeten.

Gouden Cirkel

Met dat ´waarom´ refereert hij aan de Gouden Cirkel van Simon Sinek. Dat zijn eigenlijk 3 cirkels in 1, een kleine cirkel met ´Waarom´ in het midden, de cirkel ´Hoe´ daaromheen en ´Wat´ als buitenste cirkel. Veel bedrijven vertellen je wat ze doen, bijvoorbeeld hele goede computers maken. En ook hoe geweldig die werken, dankzij al deze mooie eigenschappen. Kopen dus. Niet dus. Ze werken van de buitenste cirkel naar binnen. Apple doet het andersom.

Limbisch brein

Volgens Sinek is het succes van Apple te verklaren doordat het bedrijf uitstraalde de gevestigde orde aan te vallen. En dat met prachtig vormgegeven producten die makkelijk te bedienen zijn. Die rebelsheid, het ´waarom´, appelleert aan ons limbische brein, verantwoordelijk voor emotie, genot en motivatie. Dat breindeel kan ons gevoel niet onder woorden brengen. Productspecificaties, het ´wat´, verwerken we met onze neocortex, en die levert rationele argumenten. Waarom de stad ingaan als je schoenen thuisbezorgd kan krijgen en gratis terug kan sturen?

Mijn waarom

Er zijn de laatste jaren ook nogal wat banen verdwenen en op de tocht komen te staan. Door de crisis, voor een deel. En door technologische ontwikkelingen, die onveranderd snel doorgaan. Cruciaal wordt het daarom je af te vragen waarom je doet wat je doet: wat je STER-rol is. Zit je daar in, of moet er nog wat gebeuren om die rol ten volle te kunnen spelen? Het leidt geen twijfel dat je in je STER-rol beter functioneert omdat je op het gevoel werkt van leidinggevenden of potentiële werkgevers. That´s why.

Carlo Knippertz Januari 2016